Monday, 27 December 2010

Mana Hilang Rasa Respect di dalam diri kamu Wahai Manusia?




kalau dah kata manusia, memang selalu sangat nak rasa diri dia yang terbaik dan terbagus. Padahal, tak bagus mana pun. Kalau dah kata manusia, masing-masing memang tak sedar diri kadang-kadang. Rasa macam dia saja yang betul dan apa orang lain buat, salah!
Mandatori. Bagus sangatlah tu.
In reality, bila bersama-sama teman. Hang out together, masing-masing nak cerita pasal diri dia yang itu ini. Even, saya percaya bukan semua orang yang macam tu tapi hakikatnya majoriti manusia memang macam tu! Tidak terkecuali saya, untuk lebih jujur. hahahahaha
Kalau versi perasan bagus yang kejam, memang mereka cerita terang-terang sampai orang keliling rasa nak blah time tu jugak, Semua benda yang ada pada diri dia, abis dia cerita even tak segah mana pun. Kalau versi perasan bagus yang cuba-cuba control, mereka akan start dengan hal biasa-biasa dan sikit demi sikit mereka akan cucuk dengan kata-kata yang try to show their power and try nak buat people tahu yang dia tengah puji diri dia sendiri!
Hah, cara saja berbeza tapi matlamatnya sama. Nak rasa dialah manusia hebat itu dan nak sangat dapat pujian!
Itu in reality. Kita sentuh pulak topik yang sama tapi dalam keadaan dunia yang berbeza. Dunia berbeza, maksudnya dunia maya kita termasuk dunia bloggingdan bukannya dunia sebelah zara. phewww. Sudah 2, 3 hari saya “private” kanTwitter saya. Serious, dan jujurnya saya dah nampak perangai sebenar bloggers Malaysia.
Minta maaf, tapi saya perlu jujur juga. Kan? Terpulang, kalau ada yang nak benci or unfollow saya lepas ni. I dont mind sebab saya pun bukan manusia yang jenis “u follow, i follow”. kehkehkeh. Im trying to be fair and honest now.
Saya tak kata dan salahkan Twitter itself. Apalah yang si burung biru tu tahu kan? hakhakhak. Saya tetap dan masih boleh terima dengan aplikasi hebat ni even last week Twitter buat lawak sengal sekejap. Buat magik bila semua followers ku ghaib! hahahaha.
Ok, macam ni. Saya bukan manusia baik. Serious, saya cakap.  Saya tak suka nak gaduh, even untuk perkara sekecil macam kes orang update pasal Adamaya yang tengah hot now. Inikan pula, nak maki-maki pemain itu bodoh main badminton macam tahi or what.
I m not that type of person. Selagi boleh, saya nak kumpul kawan-kawan da jaga hati masing-masing. Tapi, mungkin ada logiknya kata-kata  ”Zaman dah berubah, dunia makin laju”. Biar saya tambah lagi . dan ” Zaman dah berubah, dunia makin maju, antara kau dan aku, rasa respect dah tak perlu”.
Honestly, ingat saya suka ke baca update kawan-kawan hal bola sepak yang Chelsea menang dan Manchester United ku kalah? Jangan fikir saya terlompat-lompat happy dapat baca berita paling “fresh” pasal kejohanan Piala Thomas. At time, saya rasa macam dah tak perlu ada proffesion reporter dah.  Macamlah saya tak rasa jealous bila ada orang dah tengok movie Iron man 2 and Ip Man 2. Jangan fikir saya suka semua tu.
Tapi, saya tahu nak hormat orang. Which is saya sendiri proud dengan sikap saya yang ini. Not trying to puji diri sendiri tapi hampir ke arah itu. wahahahaha.
Saya ada diberitahu oleh beberapa orang bloggers. Kononnya bloggers kita ni ada “group” sendiri. Maksudnya, bloggers yang hanya akan support geng-geng dalam group mereka saja. Kalau ada bloggers lain, yang buat silap sikit. Habis kena kutuk kaw-kaw dengan geng-geng diorang. Sampai satu tahap, saya sendiri naik muak denga bloggers kita. sorry, but its true.
For me, masing-masing ada minat yang berbeza. Ada keinginan yang lain-lain juga dan sorry to say masing-masing ada kebodohan tersendiri jugak. Termasuk diriku yang tak berapa nak berharga ni. ahaks!
Come on guys. Saya dah hilang respect dengan some of our bloggers. Mereka nampak bagus dalam blog masing-masing which is saya adore sangat nak berkawan dengan mereka tapi rupanya taklah sehebat mana pun. Saya masih cukup hormat dengan bloggers Denaihati. Bukan sebab duit dia yang banyak tu (if bro bagi komisen ampu ni, saya terima.kahkahkah!) tapi sebab bro Denaihati ada rasa respect yang sangat tinggi dengan bloggers lain!
Eh, jangan lupa join contest di blog Bro Denaihati ok. Takkan tak menang laptop beb!!!!! Klik  sini
I wish i boleh jadi macam bro Denaihati. Sentiasa mencari dan menambah teman dan bukannya memporak-perandakan keadaan. Im sure bro Denaihati tu baca tweets and blog orang lain pun, dengan keadaan senyum. Masing-masing nak tunjuk hebat. Nak update Adamaya secepat yang mungkin dan nak ajdi reporter dekat blog masing-masing hal Hafiz Hasyim menang. hehehe. Tanpe rasa malu, ku pun terlibat sama update pasal Adamaya.hakhakhak
Sejujurnya saya buat begitu juga :P
Mungkin saya kolot. Tapi, biarlah. Asalkan saya tahu how to respect people. We’re different, but i love you guys so much. Im happy dalam dunia blogging ni. Bila saya tulis “i love you” dekat mana-mana sekalipun,maksudnya memang saya sayang semuanya.
Tapi, manusia ni tak reti nak menghargai perkara baik-baik. Balik-balik nak bergaduh dan perasan bagus. Teruskanlah sesi perli-memperli, asalkan jiwa korang tenang. Saya tetap dengan cara saya. If i like it, i will respond it. If sebaliknya, dont worry sayang. I will always respect you. So, saya akan senyum sokmo baca update cute korang. Cheers!
p/s: Im still waiting if ada yang nak unfollow me dekat Twitter dari aritu. Saya berbesar hati kalau ada yang nak buat, kalau itu yang terbaik for you ;)Buatlah apa saja dalam hidup korang, sebab saya buat begitu. The way kita jalani hidup tu penting untuk happy.

No comments:

Post a Comment